Deprecated: Required parameter $force_query follows optional parameter $parameters in /home/admin/domains/webinarwereld.nl/system/core/class_database.php on line 538
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/admin/domains/webinarwereld.nl/system/core/vendor/fenom/fenom/src/Fenom/Tokenizer.php on line 257
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/admin/domains/webinarwereld.nl/system/core/vendor/fenom/fenom/src/Fenom/Tokenizer.php on line 257
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/admin/domains/webinarwereld.nl/system/core/vendor/fenom/fenom/src/Fenom/Tokenizer.php on line 257
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/admin/domains/webinarwereld.nl/system/core/vendor/fenom/fenom/src/Fenom/Tokenizer.php on line 257
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/admin/domains/webinarwereld.nl/system/core/vendor/fenom/fenom/src/Fenom/Tokenizer.php on line 257
Warning: Trying to access array offset on value of type null in /home/admin/domains/webinarwereld.nl/system/core/vendor/fenom/fenom/src/Fenom/Tokenizer.php on line 257 Webinar Dynamiek rond 'van thuiszitten naar anders leren' - Webinar Wereld
Het aantal leerlingen dat langer dan drie maanden thuiszit en niet naar school gaat – ‘thuiszitters’ – stijgt. Een stijging die we al jaren zien en die doorzet, ondanks de inspanningen die voortvloeien uit het Thuiszitterspact (2016) of Passend onderwijs (2014). Vanuit de onderwijspraktijk wordt de omgang met leerlingen met gedragsproblemen als moeilijk ervaren en in verband gebracht met het aantal thuiszitters dat niet terugloopt maar zelfs oploopt.
Bart van Kessel neemt ons mee in het ‘andere verhaal’:‘ van thuiszitten, aanjagen, anders leren en vliegwielen.’ Vanuit een beeld van een thuiszitter krijgen we wat meer vat op de werkelijke achtergronden van een jongere, die is komen thuis te zitten: wat zijn de drijfveren, hoe wil hij/zij leren, wat waren de ‘hobbels’ en hoe kunnen we tot een werkelijk effectieve aanpak komen op een even voordehandliggende, als praktische manier?
Het gaat er vooral om te laten zien, dat de thuiszitter door anderen gemist wordt – de relatie tussen leerkracht en leerling weer als een ‘magneet’ gaat werken en het ‘anders leren’ van de jongere wordt herkend en erkend. Daarvoor is vooral ‘ruimte’ en creativiteit nodig om dingen uit te proberen: proeftuintjes, trapveldjes en oefensituaties. De werkelijke kracht ligt in ‘het doen’. Vooral door ‘anders’ te kijken, ‘anders’ te opereren, tijd te nemen en ‘te doen’, kunnen er werkelijke doorbraken ontstaan.
Sanne Pronk MSc. vertelt namens het onderzoeksteam van het Kohnstamm Instituut dat samen met Altra Onderwijs & Jeugdhulp onderzoek heeft gedaan naar thuiszitters. Op basis van een gelegenheidssteekproef van 320 zogenoemde cluster 4 leerlingen hebben zij scherp in beeld gebracht wat thuiszitters onderscheidt van niet thuiszitters. De algemene aanname is dat deze leerlingen allemaal gedragsproblemen hebben en dat de thuiszitters onder hen met name gekenmerkt worden door moeilijk hanteerbaar gedrag. Maar zelfs onder ‘cluster 4’ leerlingen blijkt niets verder weg te liggen van dit beeld dan de problemen van de feitelijke groep thuiszitters onder hen…
Dit webinar is ontwikkeld voor orthopedagogen, medewerkers jeugdzorg, medewerkers van samenwerkingsverbanden, medewerkers van Inspectie van het Onderwijs, leerplichtambtenaren, medewerkers vanuit de gemeenten, en anderen die met de thuiszittersproblematiek te maken hebben.
Spreker
Bart van Kessel heeft zijn sporen verdiend in het onderwijs. Hij was achtereenvolgens groepsleerkracht in het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen, directeur in het speciaal onderwijs, docent aan het Seminarium voor Orthopedagogiek en coördinator van een regionaal expertisecentrum. De laatste jaren is hij als ‘Van Kessel Verhalen en verbinden’ werkzaam als senior beleidsadviseur en consultant en deed zo in verschillende landelijke en regionale projecten ervaring op met het ontwikkelen van de onderlinge samenwerking van partijen in en om het onderwijsveld die zich bezighouden met dat deel van de jeugd dat om extra aandacht vraagt. Sinds 2005 is hij coördinator én sparringpartner van Gedragswerk.
Sanne Pronk MSc. is afgestudeerd als Orthopedagoog aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en werkt als praktijkonderzoeker en methodiekontwikkelaar bij Altra Onderwijs & Jeugdhulp, verenigd in Ihub. Haar werkzaamheden liggen op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp. Momenteel werkt zij o.a. aan een groot onderzoek naar de effectiviteit van het intensieve onderwijs-zorg programma School2Care, in het kader van haar promotie bij de Universiteit van Amsterdam.
Delen